RF-4E IŞIK Projesi ile Modernizasyon Süreci Tamamlandı

RF-4E uçaklarının modernizasyonu, IŞIK Projesi kapsamında tamamlandı. Proje ile toplamda 18 adet RF-4E, güncel teknolojilerle donatıldı. RF-4E modernizasyonu
RF-4E uçaklarının modernizasyonu, IŞIK Projesi ile gerçekleştirildi. Proje, Türkiye’nin ilk milli uçak modernizasyonu olma özelliğini taşımaktadır.
Proje kapsamında, ABD’den satın alınan 7 adet RF-4E ile Alman Hava Kuvvetleri’nden devralınan 11 adet RF-4E uçağı modernize edilmiştir. Toplamda 18 adet RF-4E, gece ve gündüz hassas seyrüsefer yapabilme ve elektronik harp koruması altında keşif görevlerini icra edebilme yetenekleri kazanmıştır.
IŞIK Projesi iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada uçakların gövde güçlendirmeleri ve aviyonik sistemlerin yenilenmesi hedeflenmiştir. İkinci aşamada ise yeni nesil elektro-optik ve radar keşif podlarının entegrasyonu planlanmıştır.
Projenin İlk Aşaması
Projenin ilk aşaması, 1. Hava İkmal Bakım Komutanlığı ile ASELSAN arasında gerçekleştirilmiştir. Sözleşme tutarı 24.4 milyon dolar olarak belirlenmiştir. USAF (Amerikan Hava Kuvvetleri) ve GAF (Alman Hava Kuvvetleri) RF-4E’leri, yapısal farklılıklar göstermektedir. Bu nedenle, uçakların benzer aviyonik konfigürasyona sahip olması amaçlanmıştır.
Proje 29 Ocak 2004 tarihinde başlatılmıştır. Modernize edilen ilk uçak, 19 Aralık 2008 tarihinde test uçuşlarına başlamıştır. Diğer 16 uçağın yapısal modernizasyonu ise 2010 yılında tamamlanmıştır.
Aviyonik modernizasyonu kapsamında, RF-4E uçaklarının kokpitleri standart hale getirilmiştir. Yeni aviyonik sistemler, pilot ile Uçuş Yönetim Sistemi arasında birincil arayüz görevini üstlenmiştir.
Uçakların seyrüsefer sistemleri de güncellenmiştir. LN-12 Ataletsel Seyrüsefer Sistemi, LN-100GT Gömülü INS/GPS sistemi ile değiştirilmiştir. Bu değişiklik, uçağın seyrüsefer hassasiyetini önemli ölçüde artırmıştır.
Radar altimetre sistemi de modernize edilerek AN/APN-232 sistemine dönüştürülmüştür.
Haberleşme sistemi, kriptolu ve Link 11 uyumlu telsiz setleri ile yenilenmiştir. Ayrıca, RF-4E uçakları, modernizasyon sonrası güdümlü silah taşıma kabiliyeti kazanmıştır.
Projenin İkinci Aşaması
IŞIK Projesi’nin ikinci aşamasında TARP (Turkish Aerial Reconnaissance Program) projesi ile elektro-optik ve radar keşif podlarının tedariği planlanmıştır. Bu podlar, mevcut ıslak film kameralarının yerini alarak uzun menzilli görüntü keşfinde kullanılacaktır.
TARP projesi, 2010 yılında yaşanan Türkiye-İsrail ilişkilerindeki gerginlik nedeniyle etkilenmiştir. Proje, 2011 Aralık ayında İsrail tarafından feshedilmiştir.
Sonuç olarak, IŞIK Projesi kapsamında toplamda 18 adet RF-4E modernize edilmiştir. Bu uçakların 12’si, modern keşif ve gözetleme kabiliyetine sahip olmuştur.
İlgili Haberler: Lockheed Martin, STAR.OS ile Yapay Zeka Çalışmalarını · Türkiye, Eurofighter Typhoon Savaş Uçakları İçin Anlaşma